Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Komunikowanie nauki: narzędziownia — Communicating science: the toolbox / Łukasz AFELTOWICZ // Avant : Pismo Awangardy Filozoficzno-Naukowej [Dokument elektroniczny]. — Czasopismo elektroniczne ; ISSN 2082-6710. — 2023 — wol. 14 nr 2, s. 85–101. — Wymagania systemowe: Adobe Reader. — Bibliogr. s. 100, Streszcz., Abstr. — Publikacja dostępna online od: 2023-11-30


Autor


Słowa kluczowe

EN: typologyforms of participation in sciencepopularizing scienceheuristicschecklists
PL: lista kontrolnaheurystykaformy uczestnictwa w naucetypologiapopularyzowanie nauki

Dane bibliometryczne

ID BaDAP151937
Data dodania do BaDAP2024-03-28
Tekst źródłowyURL
DOI10.26913/ava2202355
Rok publikacji2023
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaAvant : Pismo Awangardy Filozoficzno-Naukowej

Abstract

The aticle presents several different ways of popularizing scientific knowledge. It is not scientific in the sense that it is not a report on a systematic study of the literature or empirical research. It is a tool room: a repository we can turn to in search of tools to help us solve a problem. The article offers three tools. The first is a typology of forms of participation in science. I treat the typology as a tool, too, because defining a problem can be seen as part of the problem-solving process. It's important to understand that there are different forms of science popularization and citizen science participation: each form requires different competencies and will work in a different situation. It's also important to understand that there is a difference between science communication (i.e., what scientists do as part of their work) and science communication (i.e., dis-semination of scientific results outside of science). These are two different mo-des of communication and require separate skills. The second tool is a set of heuristics that may be of interest to those already parsing science communication, but having difficulty communicating science. The last tool is a proposal for a science popularizer's checklist. It is based on my own experience. Anyone in-terested in science communication can check this tool in action, modify it for themselves, or create their own list, which I encourage you to do.

Streszczenie

Tekst ten prezentuje kilka różnych sposobów popularyzowania wiedzy nauko-wej. Nie ma on charakteru naukowego w tym sensie, że nie stanowi sprawozdania z systematycznych studiów literatury czy badań empirycznych. Jest to narzędziownia: repozytorium, do którego możemy sięgnąć w poszukiwaniu narzędzi pomocnych przy rozwiązywaniu jakiegoś problemu. Tekst oferuje trzy narzędzia. Pierwszym z nich jest typologia form uczestnictwa w nauce. Typologię też traktuję jako narzędzie, gdyż definiowanie problemu można traktować jako część procesu rozwiązywania problemu. To ważne, by rozumieć, że istnieją różne formy popularyzacji nauki i obywatelskiego uczestnictwa nauce: każda z tych form wymaga innych kompetencji i sprawdzi się w innej sytuacji. Ważne jest też, by rozumieć, że istnieje różnica między komunikacją naukową (czyli tym, co robią naukowcy i naukowczynie w ramach swojej pracy) a komunikacją nauki (czyli upowszechnianiem wyników badań naukowych poza naukę). Są to dwa różne tryby komunikacji i wymagają osobnych umiejętności. Drugim narzędziem jest zestaw heurystyk, które mogą zainteresować osoby już parające się komunikacją naukową, a miewające trudności z komunikacją nauki. Ostatnim narzędziem jest propozycja listy kontrolnej popularyzatora / popularyzatorki nauki. Bazuje ona na moich własnych doświadczeniach. Każda osoba zainteresowana komunikacją nauki może sprawdzić to narzędzie w działaniu, zmodyfikować je pod kątem siebie lub stworzyć własną listę, do czego zachęcam.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Partycypacyjne badania w działaniu: analiza polskich doświadczeń — Participatory action research: analysis of Polish experiences / Łukasz AFELTOWICZ, Joanna Suchomska, Wojciech Goszczyński // Avant : Pismo Awangardy Filozoficzno-Naukowej [Dokument elektroniczny]. — Czasopismo elektroniczne ; ISSN 2082-6710. — 2021 — vol. 12 nr 3, s. 1–25. — Wymagania systemowe: Adobe Reader. — Bibliogr. s. 20–24, Streszcz., Abstr. — Publikacja dostępna online od: 2021-12-17
artykuł
Społeczne (i nie tylko) uwarunkowania praktyk kartograficznych : [recenzja] : Mapping Israel, mapping Palestine: how occupied landscapes shape scientific knowledge / Jess Bier. — MIT Press, 2017 — [Social (and not only) conditionings of cartographic practices] / Rec. Sebastian Medoń // Avant : Pismo Awangardy Filozoficzno-Naukowej [Dokument elektroniczny]. — Czasopismo elektroniczne ; ISSN 2082-6710. — 2019 — vol. 10 no. 3, s. 1-8. — Bibliogr. s. 6–7, Abstr., Streszcz. — Publikacja dostępna online od: 2019-08-13