Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
Analiza uszkodzeń pary ślizgowej uszczelnienia czołowego w aspekcie jego niezawodności — The damage analysis of mechanical seal kinematic couple from the reliability point of view / Ewa CZACHÓRSKA // Zagadnienia Eksploatacji Maszyn = Scientific Problems of Machines Operation and Maintenance ; ISSN 0137-5474. — Tytuł poprz.: Zagadnienia Tarcia Zużycia i Smarowania ; ISSN: 0137-5474. — 2000 — vol. 35 z. 4, s. 23–33. — Bibliogr. s. 32, Streszcz., Summ., Rez.
Autor
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 5888 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2001-07-18 |
Rok publikacji | 2000 |
Typ publikacji | artykuł w czasopiśmie |
Otwarty dostęp | |
Czasopismo/seria | Zagadnienia Eksploatacji Maszyn |
Streszczenie
W artykule przeprowadzono szczegółową analizę przyczynowo-skutkową uszkodzeń występujących w uszczelnieniach czołowych. Rozpoznano i wymieniono czynniki posiadające wpływ na dwie zasadnicze postacie przedwczesnej utraty zdolności stykowych uszczelnień czołowych, tj. utratę styku powierzchni roboczych i zniszczenie powierzchni jednego z pierścieni. Zaprezentowano schematy blokowe przedstawiające przyczyny uszkodzeń i relacje pomiędzy ich różnymi postaciami, świadczącymi o utracie zdatności lub pogorszeniu cech użytkowych. Dokonano rozróżnienia pomiędzy zdatnością i "uszkodzeniem procesu" uszczelniania oraz zdatnością i uszkodzeniem węzła ślizgowego. Przeprowadzono klasyfikację uszkodzeń według przyjętych kryteriów. Zbudowano ogólne modele niezawodnościowe ze względu na istotne postacie uszkodzeń i cechy użytkowe.
Abstract
The paper presents a detailed analysis of the relations between causes and effects of damages, occuring in mechanical seals. Recognized and named were factors effecting the two basic forms of the premature mechanic seal failure - the lapped faces open or destruction of the surface of one the ring. Block diagrams are presented to illustrate the damages, causes as well as the relations between their different forms, that indicate ability loss or decreased functional features. A distinction was made between fitness and the "sealing process damage" and fitness, and the damage of the kinetic couple. Classification of damages was made according to the adopted criteria. Generall reliability models were constructed, assuming essential forms of the damages and functional features.