Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
Pomiary parametrów ruchu drogowego — Measurements of road traffic parameters / Janusz GAJDA, Piotr BURNOS, Zbigniew MARSZAŁEK, Ryszard SROKA, Piotr PIWOWAR, Marek STENCEL, Tadeusz ŻEGLEŃ, Mateusz DANIOŁ // W: Nauka – technika – technologia : seria wydawnicza AGH, T. 3. — Kraków : Wydawnictwa AGH, 2022. — ISBN: 978-83-66727-83-0. — S. 37–54. — Bibliogr. s. 52–54, Streszcz., Abstr.
Autorzy (8)
Słowa kluczowe
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 140931 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2022-09-28 |
Tekst źródłowy | URL |
DOI | 10.7494/978-83-66727-83-0_3 |
Rok publikacji | 2022 |
Typ publikacji | fragment książki |
Otwarty dostęp | |
Creative Commons | |
Wydawca | Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie |
Abstract
The paper presents two topics related to the measurement of vehicle parameters in road traffic. The first one concerns the application and development of systems cooperating with inductive loop sensors that allow to detect the presence of a vehicle, measure its speed and the number of axles, and minimize electromagnetic disturbances typical for moving vehicles. The second topic is related to the dynamic weighing of vehicles (WIM systems). The structure of such systems, applied load sensors and their properties as well as multi-sensor WIM systems are discussed. The methods of minimizing the uncertainty of axle load measurement and the methods of determining this uncertainty are presented. The influence of environmental factors on the measurement results was also analyzed, and the possibility of using WIM systems as administrative systems was also considered.
Streszczenie
W pracy przedstawiono dwa wątki związane z pomiarami parametrów pojazdów w ruchu drogowym. Pierwszy z nich dotyczy zastosowania i rozwoju systemów współpracujących z czujnikami indukcyjnymi pętlowymi pozwalającymi na wykrywanie obecności pojazdu, pomiar jego prędkości i liczby osi oraz na minimalizację zakłóceń elektromagnetycznych typowych dla poruszających się pojazdów. Drugi wątek związany jest z dynamicznym ważeniem pojazdów (systemy WIM – Weigh-in-Motion). Omówiono budowę takich systemów, stosowane czujniki nacisku i ich właściwości oraz systemy wieloczujnikowe WIM. Przedstawiono metody minimalizacji nie- pewności pomiaru nacisków osi i metody określania tej niepewności. Analizowano również wpływ czynników środowiskowych na wyniki pomiarów, a także rozważono możliwość stosowania systemów WIM jako systemów administracyjnych.