Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Porównanie struktur zużycia paliw w transporcie lądowym w Polsce oraz wybranych krajach europejskich — The comparison of structure of fuel consumption structure in land transport in Poland and selected European countries / Michał Kościółek, Rafał BIAŁY // Polityka Energetyczna ; ISSN 1429-6675. — 2018 — t. 21 z. 1, s. 117–127. — Bibliogr. s. 125–127, Streszcz., Abstr.


Autorzy (2)


Słowa kluczowe

EN: fuelsGHGgreenhouse gasestransport
PL: paliwagazy cieplarnianetransport

Dane bibliometryczne

ID BaDAP113264
Data dodania do BaDAP2018-04-21
Tekst źródłowyURL
Rok publikacji2018
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Czasopismo/seriaPolityka Energetyczna = Energy Policy Journal

Streszczenie

Szacuje się, że w Unii Europejskiej blisko 80% przewozów regionalnych oraz 50% pasażerskich realizuje się z wykorzystaniem transportu lądowego. Zgodnie z prognozami International Energy Agency do 2040 roku należy się spodziewać wzrostu zużycia energii w sektorze transportowym w tempie 1,4%/rok biorąc jako bazowy stan z 2012 roku w odniesieniu globalnym. Polski sektor transportowy wykazał w 2015 roku zapotrzebowanie na energię w ilości 17,2 mln toe, co stanowiło 28% całkowitego zużycia energii w gospodarce (z czego ponad 95% przypadło na transport drogowy). Dominującymi paliwami wykorzystywanymi w omawianym sektorze były oleje napę- dowe i benzyny silnikowe, których zużycie w 2015 r. wyniosło blisko 9,81 mln toe i 3,75 mln toe. Analizując przygotowane przez Ministerstwo Energii instrumenty wsparcia mające na celu zwiększenie zastosowania paliw alternatywnych w transporcie drogowym, można się spodziewać, że w najbliższych latach w polskim transporcie drogowym nastąpi zwiększenie wykorzystania gazu ziemnego i energii elektrycznej. Sytuacja ta zmieni dotychczasową strukturę zużycia paliw oraz pozwoli ograniczyć emisję szkodliwych CO<sub>2</sub>, NO<sub>X</sub> i pyłów PM2,5 pochodzących z transportu.

Abstract

About 80% of regional and 50% passenger transport in the UE is carried out by land transport. According to the IEA’s forecasts until 2040 global energy consumption in the transport sector is projected to grow at a rate of 1.4% per year. Polish transport sector has shown a demand for energy in 2015 about 17.2 mln toe/year and it represented 28% of total energy consumption (more than 95% of total energy demand in transport sector was consumed in road transport). In Poland, the predominant fuel in the transport sector were diesel and gasolines (annual consumption in 2015 respectively 9.81 mln toe and 3.75 million toe). Disscussed in the article support of the Ministry of Energy aims to increase participation of alternative fuels in road transport. This is why the use of natural gas and electricity in Polish road transport may increase. This situation will change the current structure of fuel consumption and allow to reduce emissions of CO<sub>2</sub>, NO<sub>X</sub> and PM2,5.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Wpływ zastosowania paliw alternatywnych w transporcie, ze szczególnym uwzględnieniem CNG, na ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza — The impact of the use of alternative fuels in transport, with a particular emphasis on CNG, to reduce the emissions of air pollutants / Szymon KUCZYŃSKI, Krystian LISZKA, Mariusz ŁACIAK, Katarzyna KYĆ, Andrij OLIINYK, Adam SZURLEJ // Polityka Energetyczna ; ISSN 1429-6675. — 2016 — t. 19 z. 3, s. 91–104. — Bibliogr. s. 101–102, Streszcz., Abstr. — Informacja o konferencji na podstawie obwoluty. — XXX konferencja z cyklu: Zagadnienia surowców energetycznych i energii w gospodarce krajowej "Energetyka wobec nowych wyzwań" : Zakopane, 9–12 października 2016
artykuł
Trendy zużycia paliw pierwotnych w Polsce w latach 1989–2000 — Trends in primary energy consumption in Poland, 1989–2000 / Przemysław Kątny, Wojciech SUWAŁA // Polityka Energetyczna ; ISSN 1429-6675. — 2003 — t. 6 z. 2, s. 5–22. — Bibliogr. s. 21, Streszcz., Abstr.