Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Wpływ zastosowania paliw alternatywnych w transporcie, ze szczególnym uwzględnieniem CNG, na ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza — The impact of the use of alternative fuels in transport, with a particular emphasis on CNG, to reduce the emissions of air pollutants / Szymon KUCZYŃSKI, Krystian LISZKA, Mariusz ŁACIAK, Katarzyna KYĆ, Andrij OLIINYK, Adam SZURLEJ // Polityka Energetyczna ; ISSN 1429-6675. — 2016 — t. 19 z. 3, s. 91–104. — Bibliogr. s. 101–102, Streszcz., Abstr. — Informacja o konferencji na podstawie obwoluty. — XXX konferencja z cyklu: Zagadnienia surowców energetycznych i energii w gospodarce krajowej "Energetyka wobec nowych wyzwań" : Zakopane, 9–12 października 2016


Autorzy (6)


Słowa kluczowe

EN: CNGemissionsnatural gas vehiclesalternative fuelsgreenhouse gasesfuel pricescompressed natural gas
PL: emisjepojazdy napędzane gazem ziemnymsprężony gaz ziemnygazy cieplarnianeceny paliwpaliwa alternatywne

Dane bibliometryczne

ID BaDAP101705
Data dodania do BaDAP2016-12-22
Rok publikacji2016
Typ publikacjireferat w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Czasopismo/seriaPolityka Energetyczna = Energy Policy Journal

Streszczenie

Wykorzystanie w transporcie gazu ziemnego jako alternatywnego paliwa ma długą historię, sięga bowiem lat sześćdziesiątych XIX wieku. W okresach kryzysów związanych z niedoborem paliw konwencjonalnych rosło wykorzystanie paliw gazowych w transporcie. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozmieszczenia infrastruktury dla ładowania energii elektrycznej oraz stacji tankowania gazu ziemnego w postaci CNG (Compressed Natural Gas – sprę- żony gaz ziemny) i LNG (Liquefied Natural Gas – skroplony gaz ziemny). W artykule przeanalizowano jak kształtowała się emisja głównych zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego w Polsce w latach 2003−2014. Przeanalizowano zmiany emisji CO2 w wybranych miastach Polski, ze szczególnym uwzględnieniem emisji z sektora transportowego. Przybliżono efekty ekologiczne i ekonomiczne związane z eksploatacją autobusów CNG w krakowskim MPK. Podjęto próbę identyfikacji głównych barier rozwoju krajowego rynku CNG oraz przywołano wybrane pozytywne czynniki z krajów UE wspierające rozwój rynku CNG.

Abstract

The use of natural gas as alternative fuel in the transport sector has a long history and dates back to the 1860s. In the conventional fuel shortage crisis times, fuel gas was frequently used in transport. Directive 2014/94/EU of the European Parliament and of the Council a on the deployment of alternative fuels infrastructure obliges EU member states to develop power access hotspots as well as CNG and LNG distribution infrastructure. The emission of major contaminants generated by road transport in Poland from 2003–2014 were analyzed in this paper. The CO2 emissions in major Polish cities were approximated, with a special emphasis on transport as their source. The ecological and economic aspects of CNG buses in Krakow municipal transport were analyzed. Attempts were made to identify major obstacles hindering the development of the CNG market in Poland against the background of positive examples of actions undertaken by some EU countries on behalf of the CNG market.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Porównanie struktur zużycia paliw w transporcie lądowym w Polsce oraz wybranych krajach europejskich — The comparison of structure of fuel consumption structure in land transport in Poland and selected European countries / Michał Kościółek, Rafał BIAŁY // Polityka Energetyczna ; ISSN 1429-6675. — 2018 — t. 21 z. 1, s. 117–127. — Bibliogr. s. 125–127, Streszcz., Abstr.
artykuł
Perspektywy wykorzystania paliw węglowodorowych ze szczególnym uwzględnieniem gazu ziemnego — Perspectives of hydrocarbon fuels utilisation, natural gas in particular / Stanisław RYCHLICKI, Jakub SIEMEK // Polityka Energetyczna ; ISSN 1429-6675. — 2003 — t. 6 z. spec., s. 185–197. — Bibliogr. s. 195–196, Streszcz., Abstr.