Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Rozwój idei stref woonerf w Polsce na przykładzie miasta Łodzi — Development of woonerven idea in Poland / Michał BETLEJ, Aleksandra RADZIEJOWSKA // Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe ; ISSN 1509-5878. — 2016 — nr 6, s. 68–74. — Bibliogr. s. 74


Autorzy (2)


Dane bibliometryczne

ID BaDAP99739
Data dodania do BaDAP2016-09-16
Tekst źródłowyURL
Rok publikacji2016
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaAutobusy

Streszczenie

W artykule omówiony został rozwój koncepcji modernizacji ulic w polskich miastach zgodnie z zasadami woonerf. Słowo to pochodzi z języka holenderskiego i oznacza ulicę do mieszkania. Pierwszy woonerf powstał w mieście Emmen w Holandii w latach 70 XX wieku w odpowiedzi na rosnący ruch samochodowy w strefach mieszkalnych oraz na brak przestrzeni rekreacyjnej dla mieszkańców. Obecnie w Europie, najwięcej ulic typu woonerf znajduje się w Holandii, Danii i Niemczech. W szczególności można je znaleźć w miastach takich jak Amsterdam, Kopenhaga czy Berlin. Pierwszy woonerf w Polsce stworzono w 2014 roku, w Łodzi na ulicy 6 Sierpnia. Popularność nowego rozwiązania pociągnęła za sobą kolejne inwestycje na łódzkich ulicach Piramowicza i Traugutta. Modernizacje wymienionych ulic zostały wykonane w ramach budżetu partycypacyjnego (obywatelskiego) Miasta Łodzi. W artykule przedstawiony został rozwój idei modernizacji ulic w stylu woonerf, m.in. w ramach budżetów partycypacyjnych, w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców. Przedstawiona została także charakterystyka wybranych inwestycji oraz ocena zasadności stosowania tego typu rozwiązań.

Abstract

The article discusses the development of street modernization concept in Polish cities according to the woonerven rules. The word “woonerf” comes from the Dutch language and means “street for living”. First woonerf was established in Emmen in the Netherlands in 1970s in response to the growing traffic in residential areas and the lack of recreational space for residents. Today, most of the woonerf style streets are located in the Netherlands, Denmark and Germany, especially in Amsterdam, Copenhagen and Berlin. First woonerf in Poland was established on the 6 Sierpnia Street in Lodz in 2014 and the next on Piramowicza and Traugutta Streets. Modernization of these streets were made in the context of participatory budgeting of the City of Lodz. The article presents the development of the idea of woonerf style modernization of streets as a part of participatory budgets in cities with more than 200 thousand residents in Poland. It also presents the characteristics of selected investments and the relevance of the use of such solutions.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Analiza inteligentnych systemów transportowych na przykładzie miasta Krakowa — Analysis of intelligent transport systems on the example of the city of Krakow / Mariusz NIEKURZAK, Ewa KUBIŃSKA-JABCOŃ, Agnieszka Bazior // Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe ; ISSN 1509-5878. — 2018 — nr 5, s. 30–35. — Bibliogr. s. 35
artykuł
Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce — Road infrastructure in Poland 2014–2030 / Jan TARGOSZ, Jacek Wiederek // Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe ; ISSN 1509-5878. — 2019 — vol. 227 no. 1–2, s. 414–418. — Bibliogr. s. 417–418