Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
PIACON: arterial multi-criteria robust traffic control — PIACON: wielokryterialne sterowanie ruchem drogowym typu robust na arteriach / ADAMSKI Andrzej // Logistyka ; ISSN 1231-5478. — 2014 — nr 6 dod.: DVD nr 3 Logistyka – nauka : artykuły recenzowane, s. 1311–1320. — Wymagania systemowe: Adobe Reader ; napęd DVD. — Bibliogr. s. 1319–1320, Abstr., Streszcz.
Autor
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 86490 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2014-12-11 |
Rok publikacji | 2014 |
Typ publikacji | artykuł w czasopiśmie |
Otwarty dostęp | |
Czasopismo/seria | Logistyka |
Streszczenie
Główne słabe strony istniejących metod sterowania ruchem drogowym dotyczą nadmiernego promowania trendów stało-czasowych i off-line filozofii sterowania bazującej na uniwersalnych kryteriach. Tego typu podejście oferuje bardzo niską elastyczność na nietypowe dynamiczne zdarzenia ruchowe. W tym kontekście elastyczna i efektywna wielokryterialna metoda sterowania w czasie rzeczywistym PIACON stanowi wyjątek. Oryginalność tej metody wynika z reprezentacji procesów przez 2-D pola losowe trajektorii pojazdów VTRF, integracji różnych zadań i optymalnych rozwiązań przez wielokryterialne podejście w zbiór kompromisów (punkty nominalnej pracy) umożliwiających realizację systemowych działań sterujących typu robust. W artykule zaproponowano integrację warstw ITS systemu w celu reprezentatywnej estymacji i predykcji VTRF trajektorii pojazdów dla sterowania arterią skrzyżowań przy pomocy metody PIACON. Umożliwia to stosowanie zupełnie nowych miar jakości sterowania oraz inteligentnych działań sterujących dedykowanych dla aktualnie rozpoznawanych sytuacji ruchowych.
Abstract
The main weak points of the existing traffic control methods concern the excessive load of the universal criteria based fixed-time traffic trends and off-line patterns oriented traffic control philosophy with poor flexibility to atypical dynamic sudden/unforeseen traffic events. In this context the PIACON (Polyoptimal Integrated Intelligent traffic Adaptive CONtrol) real-time multi-criteria control method creates an exception. Its practical utility, flexibility and efficiency results first of all from the original control philosophy and 2-D vehicle trajectory VTRF processes representation. Multi-criteria approach integrates different control tasks by various trade-offs between operating criteria, traffic modes, human environment and aggregate of potentially optimal solutions into Compromise Set (or Nominal Intersection Working Points after intelligent preference selection) which evolves in real-time and enables us to realise robust adaptive control actions. In this paper the proposal of integration of ITS system layers to real-time estimation and prediction of VTRF trajectories for PIACON arterial traffic control applications is presented. It enables to use completely new travel smooth measures as performance criteria for various parts of artery represented by individual VTRF trajectories characteristics in terms of real-time individual trips. The real-time knowledge gives unique opportunity for many real-time intelligent adaptive traffic robust control actions dedicated to real-time on-line recognized operational functionality of various artery parts. To illustrate these possibilities the results of PIACON anticipative robust synchronization control modes was presented.