Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Semi-active suspension system modelling and parameters identification — Modelowanie i identyfikacja systemu półaktywnego zawieszenia pojazdu / Krzysztof KOGUT // Automatyka = Automatics ; ISSN 1429-3447. — Tytuł poprz.: Automatyka : półrocznik Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. — 2012 — vol. 16 no. 1, s. 25–44. — Bibliogr. s. 44, Streszcz., Summ.


Autor


Słowa kluczowe

EN: MR dampermodel identificationsemiactive suspension
PL: system półaktywnego zawieszeniatłumik magnetoreologicznyidentyfikacja systemu

Dane bibliometryczne

ID BaDAP74030
Data dodania do BaDAP2013-06-14
Tekst źródłowyURL
Rok publikacji2012
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaAutomatyka/Automatics

Abstract

This paper presents a study of obtaining a model of the real quarter-car suspension device. The system is equipped with an automotive engineering magnetorheological (MR) rotary brake. Due to the complex mechanical structure of the apparatus the considered model contains several simplifications. In the parameter estimation process the grey-box method was used, while the process itself was split into two separate steps. In the first step, the parameters of the nonlinear model of suspension part are identified and the static profile of the MR damper is experimentally determined. The second step is to estimate the parameters of the model of the wheel-eccentricity part. Comparison of the modelled system trajectories and real-time experiments are presented. The identification results show that the obtained model is accurate and can be successfully applied to simulate the device.

Streszczenie

W artykule przedstawiono proces modelowania systemu zawieszenia ćwiartki pojazdu. Układ wyposażony jest w rotacyjny tłumik magnetoreologiczny (MR). Wykorzystany model dynamiczny urządzenia zawiera szereg uproszczeń, a w celu identyfikacji jego parametrów zastosowano metodologię szarych modeli. Estymacja parametrów modelu została podzielona na dwie fazy. W pierwszej fazie zidentyfikowano układ wahacza oraz wyznaczono statyczną charakterystykę tłumika MR. Druga faza polegała na identyfikacji parametrów układu wymuszenia kinematycznego koło-mimośród. W pracy przedstawiono porównanie eksperymentalnych i symulowanych trajektorii badanego systemu. Wyniki identyfikacji wskazują, że zaproponowany model wystarczająco wiernie przedstawia dynamikę obiektu rzeczywistego i może zostać użyty do jej symulacji.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Semi-active suspension system with an MR rotary damper — Półaktywny system zawieszenia z rotacyjnym tłumikiem MR / Maciej ROSÓŁ, Przemysław GORCZYCA // Mechanics / AGH University of Science and Technology. Faculty of Mechanical Engineering and Robotics, Commission on Applied Mechanics of Polish Academy of Sciences. Cracow Branch ; ISSN 1734-8927. — 2009 — vol. 28 no. 2, s. 60–64. — Bibliogr. s. 64, Summ.
artykuł
Semi-active suspension laboratory system / GORCZYCA P., KOŁEK K., ROSÓŁ M., TURNAU A. // Diffusion and Defect Data – Solid State Data. Part B, Solid State Phenomena ; ISSN 1012-0394. — 2009 — vol. 147–149, s. 350–355. — Bibliogr. s. 355, Abstr. — W publikacji pomyłka w nazwisku autora: Rosół R. — Mechatronic Systems and Materials III / eds. Zdzisław Gosiewski, Zbigniew Kulesza. — Switzerland : Trans Tech Publications, cop. 2009