Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
Idea edukacji w wybranych religiach: w chrześcijaństwie, islamie, buddyzmie i konfucjanizmie — Idea of education in christianity, islam, buddhism and confucianism / Adam Anczyk, Halina Grzymała-Moszczyńska, Marek Job, Maria STOJKOW // Psychologia Wychowawcza ; ISSN 0033-2860. — 2012 — t. 44 nr 1–2, s. 131–145. — Bibliogr. 143–144, Streszcz., Summ. — M. Stojkow – afiliacja: Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Humanistyczny, Katedra Socjologii Gospodarki i Komunikowania Społecznego
Autorzy (4)
- Anczyk Adam
- Grzymała-Moszczyńska Halina
- Job Marek
- AGHStojkow Maria
Słowa kluczowe
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 72602 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2013-03-22 |
Tekst źródłowy | URL |
Rok publikacji | 2012 |
Typ publikacji | artykuł w czasopiśmie |
Otwarty dostęp | |
Czasopismo/seria | Psychologia Wychowawcza |
Abstract
Increasing cultural diversity is one of the changes that are happening in Polish school. This is reflected, for example, by the presence of foreign students in Polish classrooms who represent religious traditions other than Roman Catholic traditions. The purpose of the article is to provide a synthetic presentation of parenting and educational models within four religious systems (Christianity, Islam, Buddhism and Confucianism), whose members arrive relatively most frequently in Poland. This presentation is to make it easier for psychologists and the whole teaching staff to understand why these students function differently in school. For differences often result from the vision of education and parenting propagated by the religions these children practice.
Streszczenie
Jednym z kierunków zmian zachodzących w polskiej szkole jest jej wzrastające zróżnicowanie kulturowe. Znajduje ono swoje odzwierciedlenie między innymi poprzez pojawianie się w klasach uczniów obcokrajowców, reprezentujących inne niż rzymsko-katolicka tradycje religijne. Celem artykułu jest syntetyczne przedstawienie modeli wychowania i edukacji w obrębie czterech systemów religijnych (chrześcijaństwo, islam, buddyzm i konfucjanizm), których reprezentanci relatywnie najczęściej pojawiają się w Polsce. Prezentacja ta ma ułatwić zarówno psychologom, jak i całemu gronu pedagogicznemu zrozumienie przyczyn odmienności w funkcjonowaniu tych uczniów w warunkach szkolnych. Różnice te wynikają bowiem często z wizji edukacji i wychowania propagowanym przez religie, których te dzieci są wyznawcami.