Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
Presentation of Descriptive Geometry as a new field of science by F. Sapalski in Cracow Scientific Society on 16th November 1817 / Andrzej KOCH, Tomasz WIEJA // Biuletyn Polskiego Towarzystwa Geometrii i Grafiki Inżynierskiej = The Journal of Polish Society of Geometry and Engineering Graphics ; ISSN 1644-9363. — Tytuł poprz.: Stanowi częściowo kontynuację: Materiały Seminarium Geometrii i Grafiki Inżynierskiej ; ISSN: 1505-2044. — 2011 — vol. 22, s. 67–73. — Bibliogr. s. 73, Abstr.
Autorzy (2)
Słowa kluczowe
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 62596 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2011-12-01 |
Tekst źródłowy | URL |
Rok publikacji | 2011 |
Typ publikacji | artykuł w czasopiśmie |
Otwarty dostęp | |
Creative Commons | |
Czasopismo/seria | Journal of Polish Society for Geometry and Engineering Graphics = Biuletyn Polskiego Towarzystwa Geometrii i Grafiki Inżynierskiej |
Abstract
In this paper we present the key points of the public address of F. Sapalski at the Cracow Scientific Society on 16 November 1817. F. Sapalski presenting the essence of the new science, descriptive geometry, refers in his speech to the practical benefits of its application in art, science, construction, architecture etc. An important element is also the assessment of the impact of descriptive geometry on the socio - economic development of the country. The author thus becomes the proponent of the idea of shaping the social being through the development of modern technical education.
Streszczenie
W artykule przedstawiono zasadnicze tezy, pierwszego publicznego, wystąpienia F. Sapalskiego w Krakowskim Towarzystwie Naukowym w dniu 16 listopada 1817 roku. F. Sapalski prezentując istotę nowej nauki, geometrii wykreślnej, odnosi się w swoim wystąpieniu do praktycznych korzyści wynikających z jej stosowania w sztuce, nauce, budownictwie, architekturze itp. Ważnym elementem jest także ocena wpływu geometrii wykreślnej na rozwój społeczno-ekonomiczny kraju. Autor przez to staje się także propagatorem idei kształtowania bytu społecznego poprzez rozwijanie nowoczesnej edukacji technicznej.