Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
Structural characterization of Nd:YAG laser welded joint of dual phase steel — Charakterystyka struktury złącza ze stali typu dual phase spawanej laserem Nd:YAG / M. St. Węgłowski, S. Stano, G. MICHTA, W. OSUCH // Archives of Metallurgy and Materials / Polish Academy of Sciences. Committee of Metallurgy. Institute of Metallurgy and Materials Science ; ISSN 1733-3490. — 2010 — vol. 55 iss. 1, s. 211–220. — Bibliogr. s. 220. — 38thSchool of Materials Science
Autorzy (4)
- Węglowski M. St.
- Stano S.
- AGHMichta Grzegorz
- AGHOsuch Władysław
Słowa kluczowe
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 51806 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2010-05-17 |
Tekst źródłowy | URL |
Rok publikacji | 2010 |
Typ publikacji | referat w czasopiśmie |
Otwarty dostęp | |
Creative Commons | |
Czasopismo/seria | Archives of Metallurgy and Materials |
Streszczenie
Oszczędność paliwa poprzez zmniejszenie masy pojazdu stała się głównym zadaniem, z jakim od ponad 20 lat zmaga się przemysł samochodowy. Karoseria samochodowa stanowi około 25-30 % całkowitej masy pojazdu średniej wielkości. Nowe gatunki stali o dobrej tłoczności są w stanie sprostać wymaganiom, jakie stawia przemysł motoryzacyjny. Do tych stali zaliczają się stale typu Dual Phase (DP). W pracy przedstawiono wpływ technologii spawania wiązką laserową Nd:YAG na strukturę złącza ze stali typu DP. Na podstawie przeprowadzonych badań za pomocą mikroskopu świetlnego oraz skaningowego i transmisyjnego mikroskopu elektronowego stwierdzono, że badana stal (HDT580X) wykazuje drobnoziarnistą strukturę ferrytyczną z wyspami martenzytyczno - austenitycznymi (M-A). W badanej stali można również zaobserwować obszary wysp martenzytyczno - bainitycznych (M-B) oraz martenzytyczno - bainityczno - austenitycznych (M-B-A). Przeprowadzone badania mikrostruktury ujawniły, że w spoinie złącza występuje struktura bainityczno-martenzytyczna (martenzyt listwowy). W strefie wpływu ciepła mikrostruktura składa się z martenzytu listwowego, bainitu i ferrytu. Maksymalna twardość w obszarze złącza nie przekroczyła wartości 343 HV, a wytrzymałość złącza (631 MPa) była na takim samym poziomie jak materiału rodzimego (630 MPa).
Abstract
Fuel economy and, thereby, weight reduction have become a point of considerable interest in the car industry over the past 20 years. The body-in-white, the heaviest and largest car component, comprises about 25-30 percent of the total weight of a medium-sized passengers car. Various new grades of steels with excellent formability have been developed, to meet the automotive industry reąuirements. The most popular grades of automotive steels are Dual Phase (DP) steels. In this paper the influence of laser welding technology on the microstructure of welded joint of a dual phase steel is presented. The test joint have been welded under a shielding gas on the stand for robotic Nd:YAG laser welding at the beam power of 2.0 kW and welding speed 2.1 m/min without filier metal. The microstructure of the 600 MPa DP steel (HDT580X steel) was investigated by means of light microscopy, scanning- and transmission electron microscopy. It was found that the steel exhibits fine grained microstructure consisting of ferrite and martensite - austenite (M-A) islands. Some martensite - bainite (M-B) and martensite - bainite - austenite (M-B-A) islands were also observed. The microstructure of the weld is composed of bainite and lathe martensite. In the Heat Affected Zonę (HAZ) the microstructure consists of lathe martensite, bainite and ferrite. The maximum hardness in the HAZ did not exceed 343 HV and the tensile strength of the welded joint (631 MPa) was at the same level as that of the base materiał (630 MPa).