Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Analiza warunków geotechnicznych w otoczeniu tunelu drogowego w Lalikach — Analysis of geotechnical conditions around tunnel in Laliki / Tadeusz MAJCHERCZYK, Zbigniew NIEDBALSKI, Piotr MAŁKOWSKI // Górnictwo i Geoinżynieria / Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica, Kraków ; ISSN 1732-6702. — Tytuł poprz.: Górnictwo (Kraków). — 2009 — R. 33 z. 3/1, s. 239–255. — Bibliogr. s. 255, Streszcz., Summ.


Autorzy (3)


Słowa kluczowe

EN: convergence measurementevaluation geotechnical conditionFlysch Carpathianstunnel drifting
PL: flisz karpackidrążenie tuneluocena warunków geotechnicznychkonwergencja tunelu

Dane bibliometryczne

ID BaDAP49108
Data dodania do BaDAP2009-12-15
Tekst źródłowyURL
Rok publikacji2009
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaGórnictwo i Geoinżynieria

Abstract

The geotechnical conditions accepted for the project of Laliki road tunnel and real conditions observed during its drifting were shown in the paper. The results comparison points, that it was estimating discrimination and differed from the real geology. It concerns most of all lithology, a layers dip and present geological discontinuities. The effectiveness of a temporary support was evaluated with the help of convergence measurements. They were carried on in three different planes by surveying. Authors did the analysis of these results in a characteristic geological cross-sections with three types of rock mass there: with predominance of sandstones, predominance of sandstones, predominance of laminated shales and predominance of shales. The analysis allowed to verify an empirical formulas for estimating the vertical displacement in Carpathian flysch rocks. It was found that the exponential function can anticipate subsidence of benchmarks fixed to the tunnel contour quite precisely. The correlation ratio is 92%.

Streszczenie

W artykule scharakteryzowano warunki geotechniczne przyjęte w projekcie oraz uzyskane w trakcie drążenia tunelu drogowego w Lalikach. Porównanie tych wyników wskazuje, że rozeznanie było szacunkowe i odbiegało od rzeczywistych warunków występujących w trakcie drążenia. Dotyczy to przede wszystkim litologii, upadu warstw oraz przebiegu nieciągłości. Skuteczność pracy obudowy wstępnej określano za pomocą pomiarów konwergencji metodami geodezyjnymi w trzech różnych płaszczyznach. Analizie poddano wyniki badań dla trzech charakterystycznych pod względem litologii masywu przekrojów, gdzie stwierdzono przeważający udział warstw piaskowców, łupków ilastych i łupków ilastych laminowanych. Analiza pozwoliła na zweryfikowanie opracowanych dla fliszu karpackiego zależności empirycznych, określających całkowite osiadania reperów zainstalowanych w stropie drążonego tunelu. Funkcja wykładnicza uzależniająca dynamikę osiadań od czasu wydrążenia tunelu najdokładniej prognozuje wielkość możliwych przemieszczeń pionowych konturu tunelu, wykazując współczynnik korelacji r2 równy ok. 92%.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Dobór obudowy tunelu drogowego w Lalikach — Selection of the road tunnel housing in Laliki / Urszula KURLETO // Przegląd Górniczy ; ISSN 0033-216X. — 2019 — t. 75 nr 6, s. 58–69. — Bibliogr. s. 68–69, Streszcz., Abstr. — U. Kurleto - afiliacja: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
artykuł
Wpływ warunków geologiczno-inżynierskich i geotechnicznych na dobór parametrów obudowy wstępnej tunelu drogowego w Lalikach — The influence of geological engineering and geotechnical conditions on parameter selection of the primary lining of a road tunnel in Laliki / Tadeusz MAJCHERCZYK, Zenon Pilecki, Zbigniew NIEDBALSKI, Elżbieta Pilecka, Mateusz BLAJER, Joanna Pszonka // Gospodarka Surowcami Mineralnymi = Mineral Resources Management ; ISSN 0860-0953. — 2012 — t. 28 z. 1, s. 103–124. — Bibliogr. s. 122–123, Streszcz., Abstr.