Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Badanie bezpieczeństwa rurociągu ze względu na uderzenie hydrauliczne — Pipeline safety investigation due to hydraulic hammer / Zbigniew FĄFARA // W: Nauka – technika – technologia [Dokument elektroniczny] : seria wydawnicza AGH, T. 8. — Wersja do Windows. — Dane tekstowe. — Kraków : Wydawnictwa AGH, 2023. — e-ISBN: 978-83-67427-74-6. — S. 43–54. — Wymagania systemowe: Adobe Reader. — Bibliogr. s. 54, Streszcz., Abstr.


Autor


Słowa kluczowe

EN: hydraulic hammercomplete stoppage of medium flowtransmission pipeline Druzhbaincrease in internal pressure in pipelinecrude oil transport
PL: uderzenie hydraulicznetransport ropy naftowejwzrost ciśnienia wewnętrznego w rurociągururociąg przesyłowy Drużbacałkowite zatrzymanie przepływu medium

Dane bibliometryczne

ID BaDAP151950
Data dodania do BaDAP2024-03-28
Tekst źródłowyURL
DOI10.7494/978-83-67427-74-6_4
Rok publikacji2023
Typ publikacjifragment książki
Otwarty dostęptak
Creative Commons
WydawcaAkademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie

Streszczenie

W pracy przedstawiono wyniki badania wpływu uderzeń hydraulicznych na nagły wzrost ciśnienia wewnętrznego w rurociągu przesyłowym „Drużba” transportującym ropę naftową. Przedmiotem badania jest fragment jednej z nitek rurociągu o długości 103,5 km. Podczas analizy wzięto pod uwagę dziewięć wybranych zdarzeń, w trakcie których została całkowicie zatrzymana jedna ze stacji pomp. Praktyka pokazuje, że skutki uderzeń hydraulicznych powstających w rurociągowych systemach transportujących media ciekłe są w ponad 80 przypadków przyczyną ich awarii. Wyniki bezpośrednich pomiarów zmiany ciśnienia wewnątrz rurociągu towarzyszącej całkowitemu zatrzymaniu przepływu ropy naftowej wskazują nawet na trzykrotny wzrost ciśnienia transportowanego medium na wejściu zatrzymanej stacji pomp, co jest szczególnie niebezpieczne i grozi rozszczelnieniem rurociągu „Drużba”. Mimo ostatnich zmian na rynku dostaw ropy naftowej do Europy i ograniczenia jej importu z Rosji z powodu agresji na Ukrainę rurociąg magistralowy „Drużba” stanowi obecnie ciągle podstawową instalację dostarczającą ropę naftową do Ukrainy, Słowacji, Czech i na Węgry, a w Polsce jego część jest wykorzystywana do przesyłu ropy do rafinerii znajdujących się we wschodniej części Niemiec. Rurociąg magistralowy „Drużba” został wybudowany 60–70 lat temu i obecnie jego stan techniczny może pozostawiać wiele do życzenia, dlatego bezpieczeństwo jego użytkowania stanowi bardzo istotną kwestię.

Abstract

The paper presents the results of a study of the effect of hydraulic hammer on the sudden increase in internal pressure in the “Druzhba” trunk pipeline transporting crude oil. The subject of the investigation is a path of one section of the pipelines with a length of 103.5 km. During the analysis, nine selected events were taken into account, during which one of the pump stations was completely stopped. Practice shows that the effects of hydraulic hammer occurring in pipeline systems transporting liquid media are the cause of their failure in more than 80 of cases. The results of direct measurements of pressure changes inside the pipeline accompanying a complete stoppage of the flow of crude oil indicate an up to three-fold increase in the pressure of the transported medium at the entrance of the stopped pump station, which is particularly dangerous and may result in leakage of the “Druzhba” pipeline. Despite the recent changes in the market for crude oil supplies to Europe and the reduction of its import from Russia due to the aggression against Ukraine, the trunk pipeline “Druzhba” is currently still the primary installation supplying oil to Ukraine, Slovakia, the Czech Republic and Hungary, while in Poland its part is used to transport oil to refineries located in the eastern part of Germany. The main pipeline “Druzhba” was built 60–70 years ago and currently its technical condition may leave much to be desired, so its safety is a very important issue.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

fragment książki
Skokochrony jako alternatywne rozwiązanie względem asekuracyjnych siatek bezpieczeństwa do ochrony zbiorowej podczas prac na wysokości — Airbags – an alternative to safety nets as collective fall protection for work at height / Szymon MOLSKI, Jerzy KWAŚNIEWSKI, Mariusz Gołkowski, Józef Grzybowski, Justyna Czyż // W: Nauka – technika – technologia : seria wydawnicza AGH, T. 1. — Kraków : Wydawnictwa AGH, 2021. — ISBN: 978-83-66727-65-6; e-ISBN: 978-83-66727-47-2. — S. 129–145. — Bibliogr. s. 144–145, Streszcz., Abstr.
fragment książki
Symulacja numeryczna obróbki cieplnej odlewu ze staliwa i jej weryfikacja doświadczalna — Numerical simulation of heat treatment of steel casting and its experimental validation / Szymon Żołynia, Sebastian SOBULA // W: Nauka – technika – technologia [Dokument elektroniczny] : seria wydawnicza AGH, T. 8. — Wersja do Windows. — Dane tekstowe. — Kraków : Wydawnictwa AGH, 2023. — e-ISBN: 978-83-67427-74-6. — S. 113–131. — Wymagania systemowe: Adobe Reader. — Bibliogr. s. 129–131, Streszcz., Abstr.