Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
Kilka uwag o pandemicznej tęsknocie Polaków za turystyką festiwalową — A few comments on the pandemic longing of Poles for festival tourism / Magdalena PARUS-JANKOWSKA // Studia Humanistyczne AGH = Contributions to Humanities AGH ; ISSN 2084-3364. — Tytuł poprz.: Studia Humanistyczne (Kraków. 2003) ; ISSN: 1732-2189. — 2023 — t. 22 nr 1, s. 61–70. — Bibliogr. s. 68–69, Streszcz., Abstr. — Publikacja dostępna online od: 2023-06-30
Autor
Słowa kluczowe
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 148137 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2023-09-12 |
Tekst źródłowy | URL |
DOI | 10.7494/human.2023.22.1.61 |
Rok publikacji | 2023 |
Typ publikacji | artykuł w czasopiśmie |
Otwarty dostęp | |
Creative Commons | |
Czasopismo/seria | Studia Humanistyczne |
Abstract
The COVID-19 pandemic has significantly changed the way people spend their leisure time, including the pattern they listen to music – one of the most common leisure activities of Poles. In the early days of the pandemic, cultural institutions, among others the musical ones, were closed and outdoor concerts and festivals were cancelled, so that spectators lost the opportunity to participate in any musical events and artists to perform live music. There was nothing left but to transfer those activities to the Internet. However, it quickly turned out that such contact with music was insufficient for listeners and performers. According to research, one of the greatest longings during the pandemic was the desire to participate in a live music event – a gig or a festival. The article presents a festival as an example of the culture multi-sensory event, a kind of celebration in which music plays important social functions of social integration and building a sense of community which is what Poles missed most during the pandemic.
Streszczenie
Pandemia Covid-19 znacząco zmieniła formy spędzania czasu wolnego, między innymi wpłynęła na sposób słuchania muzyki – jednej z najczęstszych aktywności Polaków w czasie wolnym. W początkowym okresie pandemii zamknięto instytucje kultury, w tym te muzyczne, i odwołano koncerty plenerowe oraz festiwale, przez co słuchacze stracili możliwość bezpośredniego uczestniczenia we wszelkich wydarzeniach muzycznych, a artyści wykonywania muzyki na żywo. Zarówno jednym jak i drugim nie pozostało nic innego, jak przenieść swoje aktywności do Internetu. Szybko jednak okazało się, że takie obcowanie z muzyką jest dla słuchaczy (i wykonawców) niewystarczające. Z badań wynika, że jedną z największych tęsknot w czasie pandemii była chęć uczestnictwa w wydarzeniu muzycznym na żywo – koncercie lub festiwalu. Artykuł przedstawia festiwal jako przykład wielozmysłowej kultury iwentu, rodzaju święta, w którym muzyka odgrywa ważne społeczne funkcje – integracji społecznej i budowania poczucia wspólnoty, czyli tego, czego Polakom w pandemii najbardziej brakowało.