Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Kilka uwag o pandemicznej tęsknocie Polaków za turystyką festiwalową — A few comments on the pandemic longing of Poles for festival tourism / Magdalena PARUS-JANKOWSKA // Studia Humanistyczne AGH = Contributions to Humanities AGH ; ISSN 2084-3364. — Tytuł poprz.: Studia Humanistyczne (Kraków. 2003) ; ISSN: 1732-2189. — 2023 — t. 22 nr 1, s. 61–70. — Bibliogr. s. 68–69, Streszcz., Abstr. — Publikacja dostępna online od: 2023-06-30


Autor


Słowa kluczowe

EN: festivalfestival tourismmusickingmulti-sensory culture of the eventCOVID-19 pandemic
PL: festiwalwielozmysłowa kultura iwentumuzykowaniepandemia COVID-19turystyka festiwalowa

Dane bibliometryczne

ID BaDAP148137
Data dodania do BaDAP2023-09-12
Tekst źródłowyURL
DOI10.7494/human.2023.22.1.61
Rok publikacji2023
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaStudia Humanistyczne

Abstract

The COVID-19 pandemic has significantly changed the way people spend their leisure time, including the pattern they listen to music – one of the most common leisure activities of Poles. In the early days of the pandemic, cultural institutions, among others the musical ones, were closed and outdoor concerts and festivals were cancelled, so that spectators lost the opportunity to participate in any musical events and artists to perform live music. There was nothing left but to transfer those activities to the Internet. However, it quickly turned out that such contact with music was insufficient for listeners and performers. According to research, one of the greatest longings during the pandemic was the desire to participate in a live music event – a gig or a festival. The article presents a festival as an example of the culture multi-sensory event, a kind of celebration in which music plays important social functions of social integration and building a sense of community which is what Poles missed most during the pandemic.

Streszczenie

Pandemia Covid-19 znacząco zmieniła formy spędzania czasu wolnego, między innymi wpłynęła na sposób słuchania muzyki – jednej z najczęstszych aktywności Polaków w czasie wolnym. W początkowym okresie pandemii zamknięto instytucje kultury, w tym te muzyczne, i odwołano koncerty plenerowe oraz festiwale, przez co słuchacze stracili możliwość bezpośredniego uczestniczenia we wszelkich wydarzeniach muzycznych, a artyści wykonywania muzyki na żywo. Zarówno jednym jak i drugim nie pozostało nic innego, jak przenieść swoje aktywności do Internetu. Szybko jednak okazało się, że takie obcowanie z muzyką jest dla słuchaczy (i wykonawców) niewystarczające. Z badań wynika, że jedną z największych tęsknot w czasie pandemii była chęć uczestnictwa w wydarzeniu muzycznym na żywo – koncercie lub festiwalu. Artykuł przedstawia festiwal jako przykład wielozmysłowej kultury iwentu, rodzaju święta, w którym muzyka odgrywa ważne społeczne funkcje – integracji społecznej i budowania poczucia wspólnoty, czyli tego, czego Polakom w pandemii najbardziej brakowało.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Polish domestic tourism in the face of SARS-CoV-2 pandemic — Polska turystyka krajowa w obliczu pandemii SARS-CoV-2 / Aneta PIECHACZEK // Acta Universitatis Lodziensis [Dokument elektroniczny]. - Czasopismo elektroniczne ; ISSN 2353-7663. Folia Oeconomica ; ISSN 0208-6018. — 2021 — vol. 2 no. 353, s. 29–42. — Wymagania systemowe: Adobe Reader. — Bibliogr. s. 39–41, Abstr., Streszcz.
artykuł
Pamięć o przeszłości w kulturze śląskiej — Memory of the past in Silesian culture / Maria SZMEJA // Studia Humanistyczne AGH = Contributions to Humanities AGH ; ISSN 2084-3364. — Tytuł poprz.: Studia Humanistyczne (Kraków. 2003) ; ISSN: 1732-2189. — 2014 — t. 13/3, s. 219–234. — Bibliogr. s. 232–234