Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Koncepcja akredytacji poziomu 5. Europejskiej Ramy Kwalifikacji jako narzędzie zarządzania jakością w szkolnictwie wyższym: studium przypadku programu PackAlliance — The concept of accreditation of level 5 of the European Qualifications Framework as a quality management tool in higher education: a case study of the PackAlliance program / Diana DRYGLAS // Czasopismo Techniczne KTT : kwartalnik Krakowskiego Towarzystwa Technicznego ; ISSN 1425-8390. — Tytuł poprz.: Czasopismo Techniczne : kwartalnik poświęcony zagadnieniom techniki : organ Krakowskiego Towarzystwa Technicznego. — 2022 — R. 142 nr 191, s. 7–14. — Bibliogr. s. 12–13, Streszcz., Abstr.


Autor


Słowa kluczowe

EN: PackAlliance programaccreditationlevel 5 of the European Qualifications Frameworkhigher education management
PL: program PackAlliancezarządzanie szkolnictwem wyższym5. poziom Europejskiej Ramy Kwalifikacjiakredytacja

Dane bibliometryczne

ID BaDAP144300
Data dodania do BaDAP2023-01-04
Tekst źródłowyURL
Rok publikacji2022
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaCzasopismo Techniczne / KTT

Streszczenie

Celem artykułu jest identyfikacja etapów akredytacji poziomu 5. Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK) w uczelniach wyższych w Europie. Metodologia została oparta na podejściu jakościowym i w pracy wykorzystano metodę studium przypadku. Wyniki badań literaturowych pozwoliły wyodrębnić cztery fazy w procedurze akredytacyjnej, takie jak: kwantyfikacja kwalifikacji, wewnętrzne zapewnienie jakości, zewnętrzne zapewnienie jakości i uznanie decyzji akredytacyjnej. Ma to ważne implikacje, ponieważ propozycja procedury akredytacyjnej może stanowić skuteczne narzędzie oceny jakości kwalifikacji na poziomie 5. ERK w uczelniach wyższych, możliwe do zastosowania w krajach europejskich, co ma wkład zarówno w teorię, jak i praktykę zarządzania edukacją wyższą w Europie.

Abstract

The aim of the article is to identify the stages of accreditation of level 5 of the European Qualifications Framework (EQF) at universities in Europe. The methodology was based on a qualitative approach and the case study method was used in the work. The results of literature research allowed to distinguish four phases in the accreditation procedure, such as: quantification of qualifications, internal quality assurance, external quality assurance and recognition of the accreditation decision. This has important implications, because the proposed accreditation procedure may be an effective tool for assessing the quality of qualifications at EQF level 5 in universities, applicable in European countries, which contributes to both the theory and practice of higher education management in Europe.