Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Zastosowanie cienkościennych konstrukcji integralnych w lotnictwie na przykładzie projektu SAT-AM — [The use of thin-walled integral structures in aviation on the example of the SAT-AM project] / Paweł BAŁON, Andrzej ŚWIĄTONIOWSKI, Edward Rejman, Bartłomiej Kiełbasa, Robert Smusz, Janusz SZOSTAK, Łukasz KOWALSKI, Natalia Bałon, Jacek CIEŚLIK // Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej = Folia Scientiarum Universitatis Technicae Resoviensis ; 300. Mechanika ; ISSN 0209-2689. — 2020 — t. 37 z. 92, s. 5-17. — Bibliogr. s. 16-17. — P. Bałon, A. Świątoniowski, J. Szostak, Ł. Kowalski, J. Cieślik – afiliacja: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie ; P. Bałon - dod. afiliacja: SZEL-TECH Szeliga Grzegorz, Mielec ; B. Kiełbasa – afiliacja: SZEL-TECH Szeliga Grzegorz, Mielec


Autorzy (9)


Słowa kluczowe

EN: integral structuresmilling with high cutting speedHSMthin-walled structures
PL: HSMkonstrukcje cienkościennekonstrukcje integralnefrezowanie z dużą prędkością skrawania

Dane bibliometryczne

ID BaDAP132201
Data dodania do BaDAP2021-01-21
Tekst źródłowyURL
DOI10.7862/rm.2020.01
Rok publikacji2020
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Czasopismo/seriaZeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Seria: Mechanika

Streszczenie

Konstrukcje samolotów są poddawane w trakcie lotu działaniu różnych składowych stanu obciążenia. Każde zadanie w czasie lotu składa się z szeregu manewrów, które generują różne obciążenia samolotu, zarówno pod względem wartości, jak i kierunku ich działania. Wysoki poziom trwałości i niezawodności jest podstawowym, ścisłym wymogiem dla współczesnych konstrukcji lotniczych. Oznacza to, że podczas projektowania statku powietrznego należy wziąć pod uwagę wiele nierzadko sprzecznych ze sobą ograniczeń. Najważniejszym z nich jest masa konstrukcji, która ma decydujący wpływ zarówno na właściwości lotne i techniczne, jak i na ekonomikę eksploatacji. To sprawia, że samolot jest jednym z najbardziej złożonych produktów technicznych. Nowoczesne konstrukcje samolotów, a ściślej ich elementy nośne, są prawie wyłącznie wykonane jako cienkościenne, które spełniają postulat zminimalizowania masy konstrukcji. Szeroko rozpowszechnione są systemy, w których pokrycie jest wzmocnione elementami wzdłużnymi i poprzecznymi, zapewniając wymaganą sztywność i wytrzymałość całości systemu. Podczas gdy miejscowa utrata stateczności pokrycia jest dopuszczalna w warunkach obciążenia roboczego, przekroczenie poziomów obciążenia krytycznego elementów szkieletu konstrukcyjnego (ramy, podłużnice, wręgi) jest praktycznie równoznaczne ze zniszczeniem konstrukcji. Wskazane czynniki wymuszają ciągłe doskonalenie zarówno metod projektowania, jak i rozwiązań konstrukcyjnych w lotnictwie. Rozwój inżynierii materiałowej i ciągłe doskonalenie procesów technologicznych nie pozostają bez znaczenia dla skuteczności tych pomysłów. Dyscypliny te pozwalają konstruować geometrycznie złożone integralne struktury, które stwarzają możliwość nie tylko bardziej racjonalnego wykorzystania właściwości materiału, ale także, poprzez ich odpowiednie ukształtowanie, znacznie zwiększają dopuszczalne obciążenia konstrukcji nośnej. Główną zaletą przy projektowaniu części integralnych jest oszczędność ekonomiczna, uzyskana w wyniku wyeliminowania lub ograniczenia operacji montażowych. Gęsto żebrowane elementy pokrycia wykonane w tej technologii należą do elementów konstrukcji nośnej, które zmniejszają masę i podnoszą parametry wytrzymałościowe konstrukcji nośnej. Zmniejszając grubość pokrycia i jednocześnie wprowadzając gęsto usztywniające elementy podłużne, można uzyskać konstrukcję o znacznie wyższych obciążeniach krytycznych, a w konsekwencji bardziej korzystny rozkład gradientów i poziomów naprężeń, co bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia trwałości zmęczeniowej. W artykule podjęto próbę oceny wprowadzenia nowych technologii wykonania konstrukcji płatowców dla podniesienia ich walorów wytrzymałościowych, aerodynamicznych oraz masowych.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Zastosowanie transformaty falkowej do wyznaczania współczynnika tłumienia konstrukcji — [Application of wavelet transform for damping identification] / Andrzej KLEPKA, Tadeusz UHL // Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej = Folia Scientiarum Universitatis Technicae Resoviensis. Mechanika ; ISSN 0209-2689. — 2002 — z. 60, s. 289–296. — Bibliogr. s. 296, Abstr. — Problemy dynamiki konstrukcji : zbiór prac XI międzynarodowego sympozjum dynamiki konstrukcji : Rzeszów–Arłamów 25–27 września 2002 / red. Leonard Ziemiański, Władysław Łakota ; PRz. — Rzeszów : Oficyna Wydawnicza PRz, 2002
artykuł
Wpływ suszonego węgla brunatnego na pracę kotła CFB — The influence of dried lignite on the performance of a CFB boiler / Krzysztof Knaś, Krzysztof Sławiński, Michał GANDOR, Wojciech NOWAK // Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej = Folia Scientiarum Universitatis Technicae Resoviensis. Mechanika ; ISSN 0209-2689. — 2014 — t. 31 z. 86 (nr 3/14), s. 393–400. — Bibliogr. s. 399–400, Summ. — W. Nowak – afiliacja: Akademia Górniczo-Hutnicza