Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Efekt IKEA w relacjach między start-upami a inwestorami — IKEA effect in relations between start-ups and investors / Mateusz CODOGNI // Nowoczesne Systemy Zarządzania = Modern Management Systems ; ISSN 1896-9380. — 2019 — z. 14 nr 2, s. 53–63. — Bibliogr. s. 63, Abstr., Streszcz.


Autor


Słowa kluczowe

EN: start-upIKEA effectVenture Capitalseed capital
PL: start-upfundusz venture capitalefekt IKEAfundusz zalążkowy

Dane bibliometryczne

ID BaDAP130485
Data dodania do BaDAP2020-10-02
Tekst źródłowyURL
DOI10.37055/nsz/129534
Rok publikacji2019
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaNowoczesne Systemy Zarządzania = Modern Management Systems

Abstract

The IKEA effect is the phenomenon of unconscious increasing of the valuation of objects as a result of physical or intellectual effort exerted in the past to create these objects. The article considers possible impact of this effect on the relations between startups and the investors who finance them. It contains a description of the phenomenon itself, a summary of selected empirical studies confirming its existence and a brief description of possible explanations for the occurrence of the phenomenon. It then considers how the described effect may distort the assessment of the company's value in the eyes of its founder and the investor financing it. The conclusions include suggestions regarding the practical implications of the problem in the process of cooperation between a start-up and an investor.

Streszczenie

Efekt IKEA to zjawisko polegające na nieuświadomionym zawyżaniu oceny wartości przedmiotów w wyniku poniesionego w przeszłości wysiłku fizycznego lub intelektualnego zmierzającego do ich stworzenia. Artykuł zawiera rozważania dotyczące możliwego wpływu tego efektu na relacje między start-upami a finansującymi je inwestorami. Zawiera opis samego zjawiska, streszczenie wybranych badań empirycznych potwierdzających jego istnienie i krótki opis możliwych wyjaśnień występowania. Następnie rozważa, w jaki sposób opisywany efekt może zaburzać ocenę wartości przedsiębiorstwa w oczach jego założyciela oraz finansującego je inwestora. We wnioskach zawarto sugestie dotyczące praktycznych implikacji omawianego problemu w procesie współpracy między start-upem a inwestorem.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Finansowanie start-upów przez fundusze wysokiego ryzyka — Venture capital financing for start-ups / Mateusz CODOGNI // Nowoczesne Systemy Zarządzania = Modern Management Systems ; ISSN 1896-9380. — 2017 — t. 12 nr 2, s. 237–250. — Bibliogr. s. 249–250, Streszcz., Abstr.
artykuł
Problemy wyceny przedsiębiorstw we wczesnych fazach rozwoju — Problems of valuation of companies in early development stages / Mateusz CODOGNI // Przedsiębiorczość i Zarządzanie [Dokument elektroniczny]. - Czasopismo elektroniczne ; ISSN 2543-8190. — 2017 — t. 18 z. 12 cz. 2: Globalne i regionalne wyzwania przedsiębiorczości i innowacyjności, s. 345–355. — Wymagania systemowe: Adobe Reader. — Bibliogr. s. 354–355, Abstr.