Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
Próżniowy przepust wału obrotowego z uszczelnieniami cieczą magnetyczną — [Rotary shaft vacuum feedthrough with magnetic fluid seals] / Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie ; wynalazca: Włodzimierz OCHOŃSKI, Józef SALWIŃSKI. — Int.Cl.: F16J 15/43(2006.01). — Polska. — Opis patentowy ; PL235310B1 ; Udziel. 2020-03-10 ; Opubl. 2020-06-29. — Zgłosz. nr P.419342 z dn. 2016-11-02
Autorzy (2)
Słowa kluczowe
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 129324 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2020-07-16 |
Tekst źródłowy | URL |
Rok publikacji | 2020 |
Typ publikacji | patent |
Otwarty dostęp |
Streszczenie
Próżniowy przepust wału obrotowego z uszczelnieniami cieczą magnetyczną charakteryzuje się tym, że w komorze utworzonej między łożyskami tocznymi (3) osadzonymi w obudowie (2) i na tulei kołnierzowej (4) umocowanej na wale (1), umieszczone są dwa uszczelnienia z cieczą magnetyczną, każde złożone z pary nieruchomych nabiegunników (8, 9) przedzielonych pierścieniowym magnesem trwałym (7), osadzonych w obudowie (2), a pomiędzy dwoma środkowymi nabiegunnikami (9) usytuowany jest z luzem kołnierz (4a) tulei kołnierzowej (4). Tuleja kołnierzowa (4) po obu stronach kołnierza (4a) wyposażona jest w występy uszczelniające wykonane na walcowych częściach tulei kołnierzowej (4) i położone pod nabiegunnikami (8, 9), pomiędzy łożyskami tocznymi (3). W przegrodzie (2a) obudowy (2) od strony próżni umieszczone są równomiernie rozłożone walcowe magnesy trwałe (5), a do obu powierzchni bocznych przegrody (2a) przylegają wielokrawędziowe nabiegunniki (6) z występami uszczelniającymi, wykonanymi na ich wewnętrznych powierzchniach walcowych. Ciecz magnetyczna (10) znajduje się w pierścieniowych szczelinach (δ) utworzonych pomiędzy występami uszczelniającymi na tulei kołnierzowej (4) pomiędzy łożyskami (3), a wewnętrznymi, walcowymi powierzchniami nabiegunników (8, 9) oraz w szczelinach pierścieniowych (δ) pomiędzy występami uszczelniającymi wielokrawędziowych nabiegunników (6) a zewnętrzną powierzchnią walcową tulei kołnierzowej (4) położonej przy łożysku (3), od strony przegrody (2a) obudowy (2).