Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Stress concentration analysis of the injection pump shaft / Paweł BAŁON, Andrzej ŚWIĄTONIOWSKI, Edward Rejman, Bartłomiej Kiełbasa, Robert Smusz, Janusz SZOSTAK, Łukasz KOWALSKI // Advances in Science and Technology Research Journal [Dokument elektroniczny]. — Czasopismo elektroniczne ; ISSN 2299-8624. — 2020 — vol. 14 iss. 2, s. 155–162. — Wymagania systemowe: Adobe Reader. — Bibliogr. s. 162, Abstr. — Publikacja dostępna online od: 2020-05-05. — P. Bałon – dod. afiliacja: SZEL-TECH Szeliga Grzegorz, Mielec


Autorzy (7)


Słowa kluczowe

torqueFEM analysistorsiondiesel enginepump drive shaftpump shaft

Dane bibliometryczne

ID BaDAP128598
Data dodania do BaDAP2020-05-13
Tekst źródłowyURL
DOI10.12913/22998624/118945
Rok publikacji2020
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaPostępy Nauki i Techniki = Advances in Science and Technology Research Journal

Abstract

The paper presents the methodology for designing the injection shaft drive for diesel engines with 2,3,4,6 and 8 cylinders as well as power from 2.5 to 52 kW per cylinder using the FEM method and experimental research. The pump is the original solution of the authors. The shaft is a basic part of the pump with a complex structure. In order to assess the state of stress in the shaft, the FEM analytical method was used and experimental tests were carried out, subjecting the shaft to torsional moment resulting from the transmitted power. Experimental studies confirmed the results of numerical calculations and the correctness of the adopted solution. The destructive tests were carried out to assess the maximum load capacity of the shaft, loading it with an increasing torque until visible plastic deformations occurred. This condition appeared at twice the moment (Ms = 602 Nm) in relation to the maximum predicted moment in operation (extreme operating conditions of the pump shaft). The theoretical studies confirmed very significant stress concentration (ak coefficient at the level of 2.63 or even 4.7), which may be the cause of fatigue cracks. It also determines the strength of the shaft and its torsional stiffness, which influences the proper functioning of the pump and ensures adequate fuel injection phases.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Research and FEM analysis of the injection pump shaft for diesel engines — Badania i analiza MES wału rozdzielaczowej pompy wtryskowej do silników wysokoprężnych / Paweł BAŁON, Adam Kochman, Edward Rejman, Bartłomiej Kiełbasa, Robert Smusz, Adam Burek, Janusz SZOSTAK, Łukasz KOWALSKI, Andrzej Świątoniowski // Mechanik : miesięcznik naukowo-techniczny ; ISSN 0025-6552. — 2019 — nr 11, s. 714–716. — Bibliogr. s. 716. — P. Bałon – dod. afiliacja: Zakład Produkcyjno-Usługowy Mirosław Pogoda, Mielec ; A. Świątoniowski – afiliacja: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie
artykuł
Analysis of the modernised railway vehicle component with regard to reliability and operational safety / Stanisław Młynarski, Robert PILCH, Maksymilian SMOLNIK, Jan Szybka // Advances in Science and Technology Research Journal [Dokument elektroniczny]. — Czasopismo elektroniczne ; ISSN 2299-8624. — 2024 — vol. 18 iss. 3, s. 21-32. — Wymagania systemowe: Adobe Reader. — Bibliogr. s. 31-32, Abstr. — Publikacja dostępna online od: 2024-04-20