Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

The development of the aviation fuel market in Poland and changes in civil passenger traffic — Rozwój rynku paliw lotniczych w Polsce a zmiany w cywilnym ruchu pasażerskim / Justyna MUWEIS, Bartosz ŁAMASZ // Polityka Energetyczna ; ISSN 1429-6675. — 2019 — vol. 22 iss. 1, s. 153–168. — Bibliogr. s. 166–167, Abstr., Streszcz.


Autorzy (2)


Słowa kluczowe

EN: aviation fuel pricesaviation fuel marketair passenger transport
PL: rynek paliw lotniczychceny paliw lotniczychcywilny transport pasażerski

Dane bibliometryczne

ID BaDAP120851
Data dodania do BaDAP2019-04-08
Tekst źródłowyURL
DOI10.33223/epj/105527
Rok publikacji2019
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaPolityka Energetyczna = Energy Policy Journal

Abstract

The development of air transport affects elements of the aviation fuel market. In recent years an increase in both the number of passengers and the number of passenger operations has been observed. This phenomenon also concerns passengers and the number of operations served by Polish airports which translates into more and more fuel consumption in Poland. The authors of the study tried to approximate the characteristics of aviation fuels used in various types of aircrafts. The most important of them, from the perspective of the Polish aviation sector, include Jet. This type of fuel plays a key role in civil aviation. In the article, the enterprises operating in the analyzed sector were also reviewed. The empirical part of the article is devoted, in turn, to the analysis of changes in air passenger transport in Poland and changes in Jet fuel prices on the Polish fuel markets. The conducted research shows that the dynamics of changes in the number of passengers, as well as the number of passenger operations at Polish airports were characterized by an upward trend, and the increase in the number of passengers was driven not only by a larger number of available flights, but also by such factors as: increasing the capacity of aircraft and increasing the fill rate for seats. The authors have also attempted to examine the strength of dependence between the number of passengers deciding to use Polish airports and Jet fuel prices, which in recent years have undergone significant fluctuations. For this purpose, the value of Pearson’s linear correlation coefficient was used and the analyzed period covered the years 2011–2017. The data on passenger traffic used in the study came mainly from periodic reports prepared by the Civil Aviation Office (ULC).

Streszczenie

Rozwój transportu lotniczego oddziałuje na poszczególne elementy rynku paliw lotniczych. W ostatnich latach obserwuje się wzrost zarówno liczby pasażerów, jak i liczby operacji pasażerskich. Zjawisko to dotyczy także pasażerów i liczby operacji obsługiwanych przez polskie porty lotnicze, co przekłada się na coraz większe zużycie paliw w Polsce. Autorzy opracowania podjęli próbę przybliżenia charakterystyki paliw lotniczych wykorzystywanych w różnego rodzaju statkach powietrznych. Do najważniejszych z nich, z perspektywy polskiego sektora lotniczego, należy zaliczyć przede wszystkim paliwo Jet. Wspomniane paliwo odgrywa kluczową rolę w lotnictwie cywilnym. W artykule dokonano ponadto przeglądu podmiotów działających w badanym sektorze. Część empiryczną pracy poświęcono z kolei analizie zmian w lotniczym transporcie pasażerskim w Polsce oraz zmianom cen paliwa typu Jet na polskim rynku paliw. Z przeprowadzonych badan wynika, że dynamika zmian liczby pasażerów, a także liczby operacji pasażerskich na polskich lotniskach charakteryzowały się wzrostowym trendem, a sam przyrost liczby pasażerów napędzany był nie tylko przez większą liczbę dostępnych lotów, ale także takimi czynnikami, jak: zwiększenie pojemności samolotów i wzrost współczynnika wypełnienia miejsc. Autorzy podjęli również próbę zbadania siły zależności pomiędzy liczbą pasażerów decydujących się skorzystać z polskich portów lotniczych a cenami paliwa Jet, które w ostatnich latach ulegały dość znacznym wahaniom. W tym celu wykorzystano wartość współczynnika korelacji liniowej Pearsona, a analizowany okres objął lata 2011–2017. Wykorzystane w opracowaniu dane dotyczące ruchu pasażerskiego, pochodziły przede wszystkim z okresowych raportów, przygotowywanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

fragment książki
Rozwój rynku paliw lotniczych w Polsce — The development of the aviation fuel market in Poland / Justyna MUWEIS, Bartosz ŁAMASZ // W: Zarządzanie przedsiębiorstwem : teoria i praktyka : XVIII międzynarodowa konferencja naukowa : Kraków, 21–22 czerwca 2018 : abstrakty / red. nauk. Joanna Kulczycka, Piotr Łebkowski. — Kraków : Wydawnictwa AGH, 2018. — ISBN: 978-83-66016-30-9. — S. 81. — Tekst pol.-ang.
artykuł
Power industry restructuring in the EU countries, as well as in Poland – the introduction of the competence market — Restrukturyzacja sektora energetycznego w krajach Unii Europejskiej i w Polsce – wprowadzenie rynku konkurencyjnego / Eugeniusz MOKRZYCKI, Tomasz MIROWSKI // Polityka Energetyczna ; ISSN 1429-6675. — 2003 — t. 6 z. 1, s. 65–74. — Bibliogr. s. 72–73, Abstr., Streszcz. — Energex'2002 : proceedings of the 9th international energy conference : Cracow, Poland, May 2002