Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Education in defence of biodiversity : will the ecological and ethical footprint counteract environmental changes? — Edukacja w obronie bioróżnorodności : czy ślad ekologiczno-etyczny zrównoważy zmiany środowiskowe? / Ignacy S. FIUT, Marcin Urbaniak // Problemy Ekorozwoju = Problems of Sustainable Development / Polska Akademia Nauk. Komitet Człowiek i Środowisko ; ISSN 1895-6912. — 2019 — vol. 14 no. 1, s. 73–78. — Bibliogr. s. 78, Abstr., Streszcz.


Autorzy (2)


Słowa kluczowe

EN: biodiversityhomo rapiensextractivismecological footprintsolastalgia
PL: ślad ekologicznyhomo rapiensekstraktywizmbioróżnorodnośćsolastalgia

Dane bibliometryczne

ID BaDAP120160
Data dodania do BaDAP2019-03-06
Tekst źródłowyURL
Rok publikacji2019
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaProblemy Ekorozwoju = Problems of Sustainable Development

Abstract

At the turn of the 20th and 21st centuries, we collectively experienced, and still do, a new kind of border situation a global environmental disaster. It connects with a newly recognised form of destruction, outside the sphere of biodiversity, which has been called solastalgia. The main source of both solastalgia and irreversible devastation of the biosphere seems to be the attitude of extractivism, that has been lasting steadily for last few centuries. Thee is hope that adequately selected teaching methods of the ecological footprint can effectively raise the sensitivity, empathy and environmental awareness of older and younger generations of consumers. A rescue for biodiversity seems to be biocentric education - perhaps ethical footprint, as an offshoot of ecological footprint, is able to transform Homo rapiens into Homo sapiens again.

Streszczenie

Na przełomie XX i XXI wieku kolektywnie doświadczyliśmy i wciąż doświadczamy nowego rodzaju sytuacji granicznej – globalnej katastrofy środowiskowej. Łączy się ona z nowo zauważoną formą niszczenia, poza sferą bioróżnorodności, zwaną solastalgią. Źródłem zarówno solastalgii, jak i nieodwracalnej dewastacji biosfery, wydaje się być postawa ekstraktywistyczna, która trwa nieprzerwanie od kilku stuleci. Istnieje nadzieja, że adekwatnie dobrane metody nauczania śladu ekologicznego mogą efektywnie podnieść wrażliwość, empatię i świadomość ekologiczną starszych oraz młodszych generacji konsumentów. Ratunek dla bioróżnorodności wydaje się leżeć w biocentrycznej edukacji – być może ślad etyczny, jako efekt ekologicznego, jest w stanie przekształcić Homo rapiens ponownie w Homo sapiens.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Edukacja ekologiczna w zakresie gospodarki odpadami jako narzędzie realizacji zrównoważonego rozwoju — Ecological education in waste management as a tool for the implementation of sustainable development / Małgorzata PAWUL, Wiktora SOBCZYK // Problemy Ekorozwoju = Problems of Sustainable Development / Polska Akademia Nauk. Komitet Człowiek i Środowisko ; ISSN 1895-6912. — 2011 — vol. 6 no. 2, s. 147–156. — Bibliogr. s. 155–156, Streszcz., Abstr.
artykuł
Challenges for sustainable development: the case of shale gas exploitation in Poland — Wyzwania dla rozwoju zrównoważonego: przypadek eksploatacji gazu łupkowego w Polsce / Jakub SIEMEK, Stanisław NAGY, Paweł Siemek // Problemy Ekorozwoju = Problems of Sustainable Development / Polska Akademia Nauk. Komitet Człowiek i Środowisko ; ISSN 1895-6912. — 2013 — vol. 8 no. 1, s. 91–104. — Bibliogr. s. 103–104, Abstr., Streszcz.