Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

The impact of national culture on innovation performance of European countries and application of this impact by universities and other institutions — Wpływ kultury narodowej na innowacyjność krajów europejskich oraz wykorzystanie tego wpływu przez uniwersytety i inne organizacje / Michał RYŚ // Nowoczesne Systemy Zarządzania = Modern Management Systems ; ISSN 1896-9380. — 2017 — t. 12 nr 1, s. 307–318. — Bibliogr. s. 317–318, Abstr. — Publikacja dostępna online od: 2017-02-02


Autor


Słowa kluczowe

EN: cultureindulgenceinnovation performancepower distanceHofstede
PL: Hofstededystans władzykulturasatysfakcjawydajność innowacyjna

Dane bibliometryczne

ID BaDAP116414
Data dodania do BaDAP2018-09-19
Tekst źródłowyURL
DOI10.37055/nsz/129469
Rok publikacji2017
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaNowoczesne Systemy Zarządzania = Modern Management Systems

Streszczenie

Różne kraje osiągają różne poziomy wydajności innowacyjnej, co można zaobserwować w wielu raportach, danych statystycznych, rankingach i publikowanej literaturze. Analiza wcześniejszych badań sugeruje, że może to być spowodowane odmiennością ich kultur. Celem tego artykułu jest zbadanie, czy relacja między kulturą danego kraju i jego poziomu wydajności innowacyjnej rzeczywiście istnieje. Badanie koncentruje się na krajach z Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii. Stosując model wielokrotnej regresji liniowej dla wybranych i statystycznie zweryfikowanych danych pozyskanych z wiarygodnych źródeł i dalszej weryfikacji jakości uzyskanych wyników, udowodniono, że istnieje wpływ kultury narodowej na wydajność innowacyjną. Charakterystyka kultur o niskiej war­tości Dystansu Władzy i wysokiej wartości Satysfakcji mogą być postrzegane jako cechy pożądane przez organizacje takie jak uniwersytety - proponowane obszary zmian zostały podzielone na dwa główne, które są pozytywnie skorelowane z wydajnością innowacyjną: pracownicy (partnerstwo między nimi i ich szczęście) i miejsce pracy (elastyczne godziny pracy, jak również optymistyczna i przyjazna atmosfera).

Abstract

Different countries attain different levels of innovation performance, what can be seen in many reports, statistical data, rankings and literature published. Analysis of the previous research suggests that this could be caused by the dissimilarities in their cultures. The goal of this article is to investigate whether a relation between a country's culture and its innovation performance level indeed exists. The research is focused on European Economic Area countries and Switzerland. By applying the models of multiple linear regression to the selected and statistically verified secondary data taken from reliable sources and further quality assurance of these results, it has been proven that there is an influence of national culture on innovation performance. Characteristics of cultures with a low value of Power Distance and high value of Indulgence might be seen as characteristics demanded by organisations like universities - suggested areas of changes are divided into two main ones, which are positively related with innovation performance: employees (partnership between them and happiness of them) and workplace (flexible working hours as well as optimistic and friendly atmosphere).