Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Naziemne systemy transportu linowego wspomagające miejskie środki transportu - rozwiązania historyczne — Rope transport ground systems supporting urban public transport - historical solutions / Tomasz MAGIERA, Kaja Wójcik, Paweł KUŁAGA // Transport Miejski i Regionalny : miesięcznik naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej ; ISSN 1732-5153. — 2017 — R. 36 nr 1, s. 19–21. — Bibliogr. s. 21, Streszcz., Abstr.


Autorzy (3)


Słowa kluczowe

EN: cable carsfunicularshorse tramsrope transport
PL: transport linowytramwaje linowekoleje linowo-terenowetramwaje konne

Dane bibliometryczne

ID BaDAP104783
Data dodania do BaDAP2017-04-29
Rok publikacji2017
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Czasopismo/seriaTransport Miejski i Regionalny

Abstract

The article presents technical solutions of historical means of public transport connected with rope transport ground systems operated at the turn of the 19 century – so called „the hybrids”. Especially it shows a connection between elements of a cable car system with train carriages, which was installed and operated at the Brooklyn Bridge in New York up to the year 1908. Extension of this transportation system has enabled carrying up to 30 million passengers annually. Additionally, the purpose-built funiculars with platforms are presented in the article. They were adapted to carry horse and electric trams to ensure consistency of transport at local hills in Cincinnati and in Hoboken, USA. Moreover, the article presents characteristics of electric tram operating in Trieste, in Italy which has a track partly supported by a funicular system. The main elements of this transportation system and their development during the operation period are described. The funicular system, installed at the steepest part of the track, was described in terms of technical solutions for carriers during eighty years of the operation.

Streszczenie

W artykule przedstawiono historyczne, powstałe na przełomie XIX i XX wieku, rozwiązania techniczne różnych środków transportu miejskiego połączonych z naziemnymi systemami transportu linowego – tzw. połączeń hybrydowych. Opisano pierwsze połączenie systemów tramwajów linowych z wagonami kolejowymi, które funkcjonowało w Nowym Jorku jako środek transportu zapewniający przeprawę przez Most Brookliński.Przedstawiona została rozbudowa tego systemu, która zapewniła przepustowość przewozową na poziomie 30 milionów osób rocznie. Artykuł przedstawia również rozwiązania hybrydowe kolei linowo-terenowych służących do transportu tramwajów konnych i elektrycznych w Cincinnati oraz w Hoboken, USA. Były one szeroko stosowane w miejscach o dużych nachyleniach, których tramwaje nie były w stanie pokonać. Ponadto szczegółowo opisano istniejące rozwiązanie tramwaju elektrycznego we włoskim Trieście, którego trasa jest częściowo obsługiwana przez kolej linowo- terenową. Artykuł zawiera opis poszczególnych elementów tego systemu i udoskonalenia wprowadzane podczas całego okresu eksploatacji. Kolej linowo-terenowa, obsługująca najbardziej stromy odcinek trasy, została również opisana z uwzględnieniem zmieniających się rozwiązań technicznych pojazdów na przestrzeni prawie osiemdziesięcioletniej eksploatacji.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Analiza porównawcza miejskich kolei linowych ze środkami transportu publicznego — Comparative analysis of urban cableways with means of public transport / Tomasz MAGIERA // Transport Miejski i Regionalny : miesięcznik naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej ; ISSN 1732-5153. — 2019 — R. 38 nr 7, s. 21–25. — Bibliogr. s. 25, Streszcz., Abstr.
artykuł
Koleje linowe w systemach transportu miejskiego na przykładzie aglomeracji Medellin — Cable railways in urban transport systems on the example of the agglomeration of Medellin / Tomasz ROKITA, Wacław OLEKSY, Marian WÓJCIK // Transport Miejski i Regionalny : miesięcznik naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej ; ISSN 1732-5153. — 2013 — nr 7, s. 21–25. — Bibliogr. s. 25, Streszcz., Abstr.