Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
Poznanie i wiedza w ewolucyjnym ujęciu Tadeusza Garbowskiego — Learning and knowledge in evolutionary terms according to Tadeusz Garbowski / Ignacy S. FIUT // Filozofia i Nauka : studia filozoficzne i interdyscyplinarne ; ISSN 2300-4711. — 2016 — t. 4, s. 275–294. — Bibliogr. s. 294, Streszcz., Abstr.
Autor
Słowa kluczowe
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 103251 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2017-01-16 |
Rok publikacji | 2016 |
Typ publikacji | artykuł w czasopiśmie |
Otwarty dostęp | |
Czasopismo/seria | Filozofia i Nauka |
Streszczenie
W artykule rekonstruowana jest Tadeusza Garbowskiego ewolucyjna teoria wiedzy oraz koncepcja wiedzy jako formy życia. Krakowski filozof prezentuje te teorie je w dwóch pracach: Życie i wiedza (1903) oraz Poznanie jako czynnik biologiczny (1910). Według niego, ludzka wiedza, inaczej niż wiedza zwierząt, jest świadoma. Jej funkcjonowanie opiera się na podświadomej predyspozycji do jej uzyskiwania wyrażający „poznawczy instynkt” człowieka. Wiedza jako rezultat ciągłego uczenia się jest pierwotnie wartością adaptacyjną do naturalnych, społecznych i kulturowych warunków życia. Prawdziwość wiedzy polega na tym, że może ona właściwie i kreatywnie adaptować się do warunków środowiskowych. Kryterium prawdziwości wyraża stopień doświadczania efektywnych wzorców gatunków istot żyjących. Na poziome ludzkiej wiedzy jest „praktyczną użytecznością” dającą każdemu indywidualnemu człowiekowi i społeczeństwu jako całości odpowiednie życie.