Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

Utilisation of CFBC fly ash in hardening slurries for flood-protecting dikes — Wykorzystanie popiołu lotnego ze spalania w złożu z cyrkulacyjną warstwą fluidalną w zawiesinach twardniejących stosowanych w naprawach wałów przeciwpowodziowych / Z. Kledyński, P. Falaciński, A. Machowska, J. DYCZEK, Ł. KOTWICA // Archives of Civil Engineering = Archiwum Inżynierii Lądowej / Polish Academy of Sciences. Institute of Fundamental Technological Research. Committee for Civil Engineering ; ISSN 1230-2945. — 2016 — vol. 62 iss. 3, s. 75–87. — Bibliogr. s. 84, Streszcz.


Autorzy (5)


Słowa kluczowe

EN: flood protectionhardening slurryfly ashembankmentfluidal combustion
PL: ochrona przeciwpowodziowaspalanie fluidalnezawiesina twardniejącawał przeciwpowodziowypopiół lotny

Dane bibliometryczne

ID BaDAP102568
Data dodania do BaDAP2016-12-06
DOI10.1515/ace-2015-0084
Rok publikacji2016
Typ publikacjiartykuł w czasopiśmie
Otwarty dostęptak
Creative Commons
Czasopismo/seriaArchives of Civil Engineering

Streszczenie

W artykule przedstawiono wyniki badań właściwości mechanicznych, filtracyjnych oraz składu fazowego i mikrostruktury zawiesin twardniejących wykonanych z udziałem popiołu lotnego z fluidalnego spalania węgla brunatnego po 28 i 90 dniach dojrzewania. Ten rodzaj popiołu lotnego wykazuje się wysoką wodożądnością, co ogranicza możliwość jego wykorzystania w technologii betonu. Natomiast jego dodatek nie wpływa na właściwości zawiesiny twardniejącej ze względu na dużą zawartość wody. Zawiesiny wykonano wg trzech receptur w dwóch wariantach (po trzy próbki na każdą recepturę, termin i rodzaj badania), w których popiół lotny był głównym składnikiem spoiwa, a do niego dodano odpowiednio cement portlandzki CEM I 42,5 (próbki 1-3) i cement hutniczy CEM III 32,5 (próbki 4-6). Proporcje popiołu do cementu były następujące: 1,81 (próbki 1 i 4), 2,18 (próbki 2 i 5), 2,45 (próbki 3 i 6).

Abstract

Strength and permeability properties along with microstructural evolution of hardened slurries composed of fly ash from fluidal bed combustion of brown coal and an addition of OPC/BFSC is assessed in this paper. An increase in the amount of fly ash in slurries influences the development of mechanical strength and a decrease of hydraulic conductivity. SEM, XRD, and porosity analyses confirmed formation of watertight microstructures. The structure of slurries is composed of ettringite, C-S-H phase, AFt, and AFm phases. Ettringite crystallises as relatively short needles forming compact clusters or intermixed with the C-S-H phase. The occurring C-S-H phases are mainly of type I – fibrous and type II – honeycomb.

Publikacje, które mogą Cię zainteresować

artykuł
Preliminary studies of content of unburned carbon in fly ash from coal-fired fluidized bed combustion — Analiza zawartości niespalonego węgla w popiołach z palenisk fluidalnych / Katarzyna STYSZKO-GROCHOWIAK, Urszula Witkowska, Janusz GOŁAŚ // Geomatics and Environmental Engineering ; ISSN 1898-1135. — Tytuł poprz.: Geodezja oraz Inżynieria Środowiska. — 2007 — vol. 1 no. 2, s. 89–96. — Bibliogr. s. 94–96, Streszcz., Summ.
artykuł
Potential use of fly ash from fluidal combustion of brown coal in cementing slurries for drilling and geotechnical works — Możliwości stosowania popiołu lotnego powstającego w trakcie fluidalnego spalania węgla kamiennego w zaczynach do cementacji w wiertnictwie i pracach geotechnicznych / Stanisław STRYCZEK, Witold BRYLICKI, Jan MAŁOLEPSZY, Andrzej GONET, Rafał WIŚNIOWSKI, Łukasz KOTWICA // Archives of Mining Sciences = Archiwum Górnictwa ; ISSN 0860-7001. — 2009 — vol. 54 iss. 4, s. 775–786. — Bibliogr. s. 786