Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
Utilisation of CFBC fly ash in hardening slurries for flood-protecting dikes — Wykorzystanie popiołu lotnego ze spalania w złożu z cyrkulacyjną warstwą fluidalną w zawiesinach twardniejących stosowanych w naprawach wałów przeciwpowodziowych / Z. Kledyński, P. Falaciński, A. Machowska, J. DYCZEK, Ł. KOTWICA // Archives of Civil Engineering = Archiwum Inżynierii Lądowej / Polish Academy of Sciences. Institute of Fundamental Technological Research. Committee for Civil Engineering ; ISSN 1230-2945. — 2016 — vol. 62 iss. 3, s. 75–87. — Bibliogr. s. 84, Streszcz.
Autorzy (5)
- Kledyński Z.
- Falaciński P.
- Machowska Agnieszka
- AGHDyczek Jerzy
- AGHKotwica Łukasz
Słowa kluczowe
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 102568 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2016-12-06 |
DOI | 10.1515/ace-2015-0084 |
Rok publikacji | 2016 |
Typ publikacji | artykuł w czasopiśmie |
Otwarty dostęp | |
Creative Commons | |
Czasopismo/seria | Archives of Civil Engineering |
Streszczenie
W artykule przedstawiono wyniki badań właściwości mechanicznych, filtracyjnych oraz składu fazowego i mikrostruktury zawiesin twardniejących wykonanych z udziałem popiołu lotnego z fluidalnego spalania węgla brunatnego po 28 i 90 dniach dojrzewania. Ten rodzaj popiołu lotnego wykazuje się wysoką wodożądnością, co ogranicza możliwość jego wykorzystania w technologii betonu. Natomiast jego dodatek nie wpływa na właściwości zawiesiny twardniejącej ze względu na dużą zawartość wody. Zawiesiny wykonano wg trzech receptur w dwóch wariantach (po trzy próbki na każdą recepturę, termin i rodzaj badania), w których popiół lotny był głównym składnikiem spoiwa, a do niego dodano odpowiednio cement portlandzki CEM I 42,5 (próbki 1-3) i cement hutniczy CEM III 32,5 (próbki 4-6). Proporcje popiołu do cementu były następujące: 1,81 (próbki 1 i 4), 2,18 (próbki 2 i 5), 2,45 (próbki 3 i 6).
Abstract
Strength and permeability properties along with microstructural evolution of hardened slurries composed of fly ash from fluidal bed combustion of brown coal and an addition of OPC/BFSC is assessed in this paper. An increase in the amount of fly ash in slurries influences the development of mechanical strength and a decrease of hydraulic conductivity. SEM, XRD, and porosity analyses confirmed formation of watertight microstructures. The structure of slurries is composed of ettringite, C-S-H phase, AFt, and AFm phases. Ettringite crystallises as relatively short needles forming compact clusters or intermixed with the C-S-H phase. The occurring C-S-H phases are mainly of type I – fibrous and type II – honeycomb.