Szczegóły publikacji
Opis bibliograficzny
DISCON: vehicle probe reference trajectory based real-time multi-criteria bus priority control at traffic intersections — DISCON: wielokryterialne priorytetowe sterowanie autobusami na sygnalizowanych skrzyżowaniach ruchu bazujące na referencyjnych trajektoriach / ADAMSKI Andrzej // Logistyka ; ISSN 1231-5478. — 2014 — nr 6 dod.: DVD nr 3 Logistyka – nauka : artykuły recenzowane, s. 1303–1310. — Wymagania systemowe: Adobe Reader ; napęd DVD. — Bibliogr. s. 1309–1310, Abstr., Streszcz.
Autor
Dane bibliometryczne
ID BaDAP | 86493 |
---|---|
Data dodania do BaDAP | 2014-12-11 |
Rok publikacji | 2014 |
Typ publikacji | artykuł w czasopiśmie |
Otwarty dostęp | |
Czasopismo/seria | Logistyka |
Abstract
The challenging dispatching control problems in public transport involves high level of demand and operational dynamic uncertainties and complex interactions between different lines and transport modes. The communication technologies supported the ITS-APTS systems enables the exploration of the Vehicle Probe and GPS based real-time data for dispatching control actions compensating off-schedule deviations. In this paper the “control by opportunity” ITS systems principle is used with adequate DISpatching CONtrol (DISCON) method “priority control option” mode extensions dedicated to the new real-time multi-criteria intelligent bus priority control at the traffic intersections. This proposal involves bus reference trajectory related control actions and interactive cooperation of DISCON with PIACON real-time multi-criteria individual traffic control method. This enables the 2-D multi-criteria bus priority control actions dedicated to artery and bus trajectory functionalities (e.g. passenger transfers standards). In this context the dynamic trade-offs between conflicting intersections users demands and system service standards can be established by PIACON control method in terms of compromise solutions. In consequence an multi-criteria dispatching priority control option called “reference trajectory” for DISCON dispatching control method can be proposed. Illustrative practical examples for these multi-criteria intelligent DISCON priority control options are presented.
Streszczenie
Problemy stanowiące wyzwania dla sterowania dyspozytorskiego komunikacją zbiorową to dynamiczna nieokreśloność popytu i warunków operacyjnych oraz złożone interakcje między różnymi liniami i modami transportowymi. Dostępne technologie ICT wspierane ITS-APTS systemami umożliwiają wykorzystanie dostępności danych w czasie rzeczywistym z VehProbe i GPS dla inteligentnego sterowania dyspozytorskiego w czasie rzeczywistym. W artykule tego typu zasada ”control by opportunity”z ITS systemów jest realizowana przez priorytetową opcję dyspozytorskiego sterowania metody DISCON dla której tzw. 2-D trajektoria referencyjna jest wyznaczana przez wielokryterialną metodę sterowania ruchem indywidualnym w czasie rzeczywistym PIACON. Istotną zaletą proponowanego podejścia oprócz inteligencji jest uwzględnianie przy priorytetowym sterowaniu wielu uczestników ruchu na skrzyżowaniach oraz integracja celów sterowania ruchem indywidualnym (np. synchronizacja) i komunikacją zbiorową (funkcjonalności trajektorii pojazdów). Lokalny zasięg referencyjnej trajektorii umożliwia ponadto analityczne rozwiązanie problemu priorytetowego sterowania przez metodę DISCON.