Szczegóły publikacji

Opis bibliograficzny

E-nauka: automatyzacja procesów w badaniach naukowych — E-science: process automation in scientific research / Alina KOZARKIEWICZ, Monika Łada // W: E-management. T. 1, Digitalizacja procesów biznesowych / red. nauk. Sebastian Kopera. — Kraków : Uniwersytet Jagielloński Instytut Przedsiębiorczości, 2021. — ISBN: 978-83-958454-5-1. — S. 13–27. — Bibliogr. s. 26–27, Streszcz., Summ. — Dostęp również online: https://przedsiebiorczosc.uj.edu.pl/documents/137560027/138668814/E-management+t.I.pdf/15b23d66-102a-442a-9c6b-90c6b9aa2d92 [2021-10-19]


Autorzy (2)


Słowa kluczowe

EN: e-scienceresearch strategyautomationresearch process
PL: automatyzacjae-naukaproces badawczystrategia badawcza

Dane bibliometryczne

ID BaDAP135994
Data dodania do BaDAP2021-09-14
Rok publikacji2021
Typ publikacjifragment książki
Otwarty dostęptak
Creative Commons
WydawcaUniwersytet Jagielloński w Krakowie

Abstract

Conducting scientific research, apart from creative commitment, requires also the acceptance for many repetitive processes based on numerous activities exposed to human error. Literature reviews, analysis of text or audio-video data require to approve tedious repetition of activities, but also skills in database handling, specific data extraction, their transfer, connecting within existing systems or programs supporting research processes. Automation processes are progressing so quickly that scientists discuss the benefits and barriers of automation, looking with concern at the pace at which their – acquired over the years – skills to create a literature review, data analysis, etc., lose value and are soullessly replaced with fast software. The purpose of this article is to participate in the ongoing discussion on the future of research process automation and its consequences for science and academic teaching.

Streszczenie

Prowadzenie badań naukowych, oprócz twórczego zaangażowania, wymaga także akceptacji dla powtarzalnych procesów, opartych na licznych czynnościach narażonych na błędy człowieka. Przeglądy literatury, analizy danych tekstowych czy plików audio-video wymagają od badacza nie tylko aprobaty dla żmudnego powtarzania działań, ale i umiejętności w zakresie obsługi baz danych, wyodrębniania danych specyficznych, ich przekazywania, łączenia w ramach istniejących systemów czy programów wspomagających procesy badawcze. Procesy automatyzacji postępują w tak szybkim tempie, że naukowcy dyskutują na temat korzyści i barier automatyzacji, patrząc z niepokojem na tempo, w jakim ich nabywane latami umiejętności tracą wartość i są zastępowane bezdusznie szybkim oprogramowaniem. Celem tego artykułu jest udział w dyskusji nad przyszłością automatyzacji procesów badawczych i jej konsekwencjami dla nauki i dydaktyki akademickiej.